Bland urtavlor och farfarsklockor

Jag skulle vilja börja med att presentera min senaste bekantskap, Herr Murphy.
Mannen som hela tiden strävar efter att jag ska drabbas av hans så kallade lag, om att "allting som kan gå fel, går fel".
Han och jag har haft ett väldigt nära samarbete de senaste dagarna.

Satt hemma hos Nicke och Amy och bläddrade igenom den senaste Harald Nyborg-katalogen där det annonserades om en energimätare som avslöjade hemmets energibovar.
Efter en stunds diskuterande kom vi fram till att kyl och frys nog är några av de saker som drar mest ström i ett hushåll.
Detta innebär ju att jag sparar en massa pengar eftersom jag lyckades hugga sönder min frys med en köttkniv för ett halvår sedan.
Eftersom jag börjar vänja mig vid att vara totalt ekonomiskt obegåvad så tänkte jag att så kan jag ju inte ha det.
Därför bar det snabbt av till Siba för att hitta ny kyl och frys till mig.

Hittar snabbt en kombinerad kyl och frys i rostfritt som verkligen föll mig i smaken. 5995kr ville de ha för den, men hade man Siba-kort fick man den för 4995kr.
Snål som jag är så var ju planen självklart att skaffa Siba-kort direkt på plats, men eftersom jag är arbetslös så blev det nej, bestämt nej, skräddaren säger nej!
Nytt försök, Niklas är ju fast anställd. Tyvärr tjänar han tydligen för dåligt så han fick inte kredit nog för att köpa kylen.
Men skam den som ger sig, så jag ringde min pappa som fick rycka ut och skaffa Siba-kort.

Med första bakslaget ur världen var det dags för lite framgång.
Tydligen är det sista exemplaret som står framme och det råkar ha en liten buckla i frontplåten.
Säljaren vill dra av någon hundralapp eller två, men glöm det, här ska det prutas.
Jag kontrar snabbt som en vessla med "Men du, då gör vi såhär. Ge mig kylen för 4000kr så köper jag en tvättmaskin också."
Säljaren stammar fram den gamla klyschan om att han egentligen inte får göra så, och jag säger "Men då ska det självklart ingå försäkring på båda maskinerna plus lite rabatt på tvättmaskinen"
Trodde säljaren skulle ringa väktarna och få mig misshandlad runt husknuten, men se på fan, han gick med på det.
Totalpriset skulle alltså bli 5995 + 3795 + 500 +500 = 10790kr med försäkringar.
Men efter lite prutande blev det 7695kr, heja mig!

Väl hemma var det ju bara det ju bara att koppla in och se glad ut kan man tycka, men nej, här kommer herr Murphy igen och sätter käppar i hjulet.
Där jag hade tänkt ha tvättmaskinen sitter redan rör dragna och en kopplingsdosa till elen.
Öppnar kopplingsdosan och ser att elen inte alls är framdragen utan där sitter en bit ståltråd istället.
Får någon snilleblixt om att kablarna säkert bara är uppstoppade i röret och att man ska dra i ståltråden tills de ploppar ut. Så jag börjar dra, och dra, och dra.
Självklart satt där ju inga kablar utan ståltråden var dragen från proppskåpet till dosan så man skulle kunna dra kablar där själv. Stor suck!
Får ringa efter en polare som är kabeltattare som åker hit och hjälper mig efter jobbet.

Elen dragen och det är dags för vattnet.
Kör bort till biltema och handlar lite verktyg som behövs. Kommer tillbaks hem bara för att inse att kranen har 1/2" anslutning medan maskinen har 3/4". Kör tillbaks till biltema och letar kopplingar och lyckas hitta en som ser rätt ut.
Kör hem igen och upptäcker att det är fel gängstigning och att biltema inte har rätt kopplingar på lager.
Kör bort till Cheapy och hittar rätt kopplingar. So far so good!

Kommer hem, kopplar samman alltihop och sätter igång vattnet. Självklart läcker det som en gammal tant :(
Avreagerar mig lite på inredningen med diverse tillhyggen och sätter mig i badkaret med ett rakblad och en kent-skiva.

Efter lite konsultation på msn med min advokat kommer jag fram till att det nog är bäst att göra ett försök till.
Så jag skruvar isär skrotet, på med lite gängtape och hoppas på det bästa.
Nu läcker det fortfarande pyttelite men vad fan, ett par dagars kalkbildning sen ska det nog vara tätt :)

Det här blev ju ett sjukt långt inlägg så massive creds till er som orkar läsa igenom det.
Var bara tvungen att skriva av mig lite efter dessa dagars totala misär :)


Kommentarer
Postat av: Torleif

Intressant.

Jag kan verkligen inte pruta alltså... Good for you att du kan den konsten :D

2008-02-21 @ 20:51:41
Postat av: E

Hahahahaha det skrattas friskt här hemma käre M, du har gjort min kväll ;)! Kudos till dina prut-egenskaper, får packa ner dig i resväskan när det bär av till Japan :P

2008-02-21 @ 21:25:53
URL: http://eyesopen.blogg.se
Postat av: Gustaf

Haha. Skönt :D
Köpte själv tvättmaskin för 2 veckor sedan. Tråkigaste utgiften i hela mitt liv.
Sjukt nice kyl/frys får jag lov å säga dock! :)

2008-02-21 @ 22:03:36
Postat av: Caroline

Fast mest av allt gillar jag nog rubriken :)

2008-02-22 @ 02:18:46
URL: http://personligutveckling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




"Likt oblat vid nattvarden gör denna blogg mig beroende"
- Carola Häggkvist

"Nästa års partimanifest består av en länk till plotsligt.com"
- Fredrik Reinfeldt

"Som en snaps till frukostmackan - uppiggande och glädjande"
- Christer Pettersson

"Svenska akademien har hittat sin ledstjärna"
- Horace Engdahl

"Anledningen till varför jag inte stannade kvar i rymden"
- Christer Fuglesang