Min relation till det fiktiva

Jag nämnde för ett tag sedan att jag gillar musik som både gör ett intryck och ett avtryck. Det är samma sak med filmer, även om det sker väldigt sällan. Jag har en ganska avtrubbad inställning till filmer, jag låter de inte framkalla känslor lika lätt som jag gör med musiken. De enda filmer jag kan minnas som verkligen påverkat mig är Garden State, Into The Wild, Lejonkungen och Schindler's List. Med risk för att låta lite fjollig och sentimental så måste jag erkänna att scenen när Mufasa störtar mot marken i Lejonkungen fortfarande får mig att reagera väldigt starkt. För att inte tala om den lilla flickan med den röda kappan i Schindler's List. Scenen i slutet där man ser en likvagn rulla förbi med en liten röd kappa i en för övrigt svartvit film är så fruktansvärt stark att jag alltid blir lika tagen.
Det är det som så lustigt - människor avrättas på löpande band i 195 minuter men just den scenen är den enda som lyckats etsa sig fast i mitt huvud.



Kommentarer
Postat av: Malin

http://www.1000apor.se/blog/stekarskolan#comments

2008-07-13 @ 22:20:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




"Likt oblat vid nattvarden gör denna blogg mig beroende"
- Carola Häggkvist

"Nästa års partimanifest består av en länk till plotsligt.com"
- Fredrik Reinfeldt

"Som en snaps till frukostmackan - uppiggande och glädjande"
- Christer Pettersson

"Svenska akademien har hittat sin ledstjärna"
- Horace Engdahl

"Anledningen till varför jag inte stannade kvar i rymden"
- Christer Fuglesang