Konsten att baka en tårta

Nu när man är ett år äldre och visare så tänkte jag att tiden var mogen för att bjuda på en seriös tårta. Därför gick jag i fredags in på nätet och letade upp en riktigt smaskig och imponerande seriös skapelse. Receptet innehöll en hel del ingredienser och inget hade jag hemma så en rejäl shoppingtur var ett krav, vilket tog längre tid än väntat då gelatinpulver och florsocker inte riktigt är de mest vanligt förekommande sakerna i Casa del Marcus.


"Riv mandelmassan grovt på ett rivjärn"


Saknar man rivjärn får man förlita sig på en gammal hederlig köttkniv.



"Häll smeten i en smord 23 cm form med löstagbar kant."


En vad då för form? Och vilken smet? Denna?




"Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter.
Mixa hallonen med likör och passera dem genom en sil.
Vispa äggulor och florsocker pösigt."


Erkänn nu! Läser man detta stycke lite för snabbt så låter det som att man ska
blanda alla resterande ingredienser i en bänkmixer, eller hur?



293 gråa hår och någon timmes konstant skrikande senare inser jag att det bästa
nog är att slänga ingredienserna, elda upp receptet och hälla upp en whisky



För visst blir det bättre med en helt vanlig jävla marängtårta gjord på frihand?


Kommentarer
Postat av: bets

a true masterpiece :D

2008-11-05 @ 05:27:17
Postat av: Kalle

Mina tårar faller mot golvet, vackert!

2008-11-05 @ 23:56:59
Postat av: Miian

HAHAHAAHA

fyfan vad jag skrattade.

din blogg e ju skitrolig!

2008-11-08 @ 23:36:37
URL: http://miian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




"Likt oblat vid nattvarden gör denna blogg mig beroende"
- Carola Häggkvist

"Nästa års partimanifest består av en länk till plotsligt.com"
- Fredrik Reinfeldt

"Som en snaps till frukostmackan - uppiggande och glädjande"
- Christer Pettersson

"Svenska akademien har hittat sin ledstjärna"
- Horace Engdahl

"Anledningen till varför jag inte stannade kvar i rymden"
- Christer Fuglesang