Öppet brev till Vägverket

From: "Marcus", [email protected]
To: "Vägverket Krstd", [email protected]
Date: Sep 13, 2008 20:46


"Jag skriver detta brev till er som en slags hyllning. Se det som ett tecken på uppskattning från min sida, eller som ett bevis på hur ni verkligen lyckats rekrytera Sveriges absolut intelligentaste personalskara. Det är inte varje dag jag blir överraskad över hur klipska och sluga statligt anställda personer är, men i detta fall slås jag med häpnad varje gång jag närmar mig bilen efter en lång dag på jobbet.

Jag syftar såklart på de forna poliser, forskare och advokater som hittat sitt kall i livet och nu har lyckan att få tjänstgöra som parkeringsvakter. Dessa föredömen för oss slarviga bilister. Dessa analyserande och listiga personer som verkligen lägger ner all sin tid och energi på ett enda gemensamt mål; att hitta var Marcus Andersson Knutsson gömt sin bil för dagen.

De första 5-10 gångerna fylldes hela min kropp av ilska när jag såg hur dessa slappfisor, förlåt lapplisor, lyckats passera förbi just när undertecknad "missat" att slänga i de där små mynten i maskinen. De följande 5-10 gångerna var min ilska utbytt mot total uppgivenhet över min egen oförmåga att lyckas hålla mig inkognito i stadskärnan. Men nu för tiden spelar vi på en helt ny nivå, jag och vakterna. En nivå där en stor del av min fritid spenderas på att hitta just de där parkeringsplatserna där ingen p-vakt någonsin satt sin fot.
Men precis när jag med ett leende på läpparna lyckats hitta en av dessa gyllene parkeringsrutor dyker det alltid upp någon näsvis liten översittarkvinna med alldeles för stor beige väst. Ibland hoppar hon fram från en buske, ibland från bakom ett träd, ja ibland till och med från avloppet eller från någon underjordisk grotta - det är jag övertygad om.
Nåväl, jag är inte bitter utan snarare smickrad över att få vara målet för en hel yrkeskår. För visst har ni på kontoret bilder uppsatta både på mig och min bil? Visst har ni morgonmöte en dag i veckan där ni går igenom senast kända positioner på min kära mossgröna Saab 900? Visst har ni en intern ranking över vem som lyckats bötfälla Marcus flest gånger?

Jag förväntar mig ingen ursäkt och inte heller att ni ska se mellan fingrarna på mitt trafiksyndande, men hövligheten att åtminstone komma förbi med lite tårta och kaffe har ni väl? Jag står ju ändå för ett konstant pengaflöde som sysselsätter en stor grupp människor på heltid. Jag fyller förresten år den 28e oktober, om ni undrar.

Med hälsningar fyllda av beundran.

P.S
En rent hypotetisk fråga. Vad passar bäst till beigea västar, grovkalibrigt eller finkalibrigt hagel?"


Kommentarer
Postat av: Caroline

HAHAHAHA, din stackare! Jag förstår inte hur du alltid lyckas få parkeringsböter, då jag själv, som MYCKET sällan slänger i mynt i den där automaten, aldrig lyckats få en enda. När jag fick motorstopp och fick ställa bilen utanför McDonalds, tänkte jag givetvis betala eftersom en gammal vän till mig fått p-bot efter bara tio minuter just där. Men automaten spottade ut mina pengar gång på gång och jag hade bråttom till bussen (att vänta en hel timme kändes inte lockande), så jag gav upp och struntade i det. Det tog fem timmar innan jag väl hämtade bilen och naturligtvis väntade jag mig en fet lapp över hela vindrutan, men ICKE!



Jag gillar verkligen att du i de mest nedslående situationer ändå lyckas stoppa in en stor dos humor i det hela. Guld.

2008-09-14 @ 03:14:56
URL: http://personligutveckling.blogg.se/
Postat av: Veronica

Sikken pudding till bil :-)

2008-09-14 @ 13:37:14
Postat av: bets

Oh älskade älskade Marcus, du är en strimma glädjande ljus i mörkret - tack för att du finns<3

2008-09-14 @ 14:51:58
Postat av: daniel "eniro" olsrup

tack för att du gjort min måndag värd att glida genom!

2008-09-15 @ 09:11:16
Postat av: brallan

hahaah!! du är bara för jävla go!!! :D

2008-09-15 @ 10:36:11
URL: http://braaallan.blogg.se/
Postat av: Caroline

Haha. Jag säger som såhär; blir det blå regering ytterligare i fyra år efter nästa val, flyttar jag utomlands! =)

2008-09-15 @ 15:27:49
URL: http://personligutveckling.blogg.se/
Postat av: CAJOLAJNA

varför är inte du sveriges mest läste bloggare?

vaddå blondinbella eller kenza...det här är ju underhållning i högklass. jg älskar din blogg. jag vill vara din blogg...for ever and ever...typ.

2008-09-18 @ 16:00:18
Postat av: Astronauten

Hej! Jag undrar om du skulle kunna tänka dig att ägna en minut åt att vara supersnäll mot mig och rösta på mig i den här fototävlingen



http://microsites.nokia.se/6220/index.php?thanks=1#/grid/1/-1/votes/5185986



Vore hur snällt som helst och det skulle göra mig jätteglad! :D



PS. Du kan även vinna en mobiltelefon när du röstar :)

2008-09-18 @ 16:03:20
URL: http://astronautenochfrank.blogg.se/
Postat av: Marcus

Haha! Tack Cajjo :)

2008-09-19 @ 11:50:07
URL: http://plotsligt.com
Postat av: Caroline

Hahaha, jag pratade med Sara i telefon ikväll. Hennes pojkvän får låna föräldrarnas bil medan de är på Kreta i ett par veckor. På två veckor har han lyckats dra på sig p-böter för 1500:- och jag kunde inte låta bli att skratta och läsa upp detta blogginlägg för henne =) Hon blev lika underhållen som jag, vill jag lova =)

2008-10-09 @ 23:14:50
URL: http://personligutveckling.blogg.se/
Postat av: trebarnsmorsan och granne

Ha ha ha va skönt att jag inte är själv i kristianstad jag trodde det ett tag....

2009-01-30 @ 21:27:37
URL: http://lafamilja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




"Likt oblat vid nattvarden gör denna blogg mig beroende"
- Carola Häggkvist

"Nästa års partimanifest består av en länk till plotsligt.com"
- Fredrik Reinfeldt

"Som en snaps till frukostmackan - uppiggande och glädjande"
- Christer Pettersson

"Svenska akademien har hittat sin ledstjärna"
- Horace Engdahl

"Anledningen till varför jag inte stannade kvar i rymden"
- Christer Fuglesang